Afgelopen donderdag 9 maart was het precies 90 jaar geleden dat Herman Schulten zijn kleermakerij startte aan de Langstraat te Wijhe. Een vakman pur sang die pietje precies was, geen ‘klungelspul’ maar kwalitatief goede producten wilde leveren én persoonlijk van al zijn klanten bij hield welke maten zij hadden. “We hebben deze opschrijfboekjes altijd bewaard: prachtig toch?!”, aldus de derde generatie, Ellen Schulten.
Natuurlijk is er in die 90 jaar van alles gebeurt, de ‘winkel’-wereld is volledig veranderd. Wat overeind is gebleven zijn een aantal familiewaarden die Ellen koestert. “Waardes van mijn opa en ouders die nog altijd een belangrijke rol spelen bij het maken van keuzes. ‘Wat je doet, moet je goed doen’, is er zo één. ‘Zorg dat je móóie producten blijft bieden en iedere dag de moeite waard bent’, riep mijn vader altijd. Daarmee doelde hij op een ruime keuze met vooral ook onderscheidende, kwalitatief goede producten. Hij en mijn moeder lieten zich niet leiden door ‘het geweld’ van uitverkoop en goedkopere ‘massaproducten’ die in de markt meer en meer hun opkomst maakten. Zij wilden, alle dagen van het jaar met trots hun klanten goed kunnen bedienen omdat zij achter hun producten konden staan en keuze boden, ongeacht het moment in het seizoen.”
Zowel Ellen’s opa als ouders hebben zich altijd gericht op een groter gebied dan alleen Wijhe. Er was en blijft ‘trekkracht’ nodig om mensen uit de regio naar de winkel te krijgen. Bij SCHULTEN moet laten zien dat ze er zijn. Vroeger gebeurde dat op stadbussen in Zwolle en met traditioneel adverteren. Tegenwoordig is Bij SCHULTEN elk moment van de dag online vindbaar met looks en leuke momentjes op de socials. “Superleuk om te ervaren hoe je op die manier continu en directer contact hebt met je volgers.”
Nog steeds zijn de oude uitgangspunten actueel Bij SCHULTEN. “We willen een plek zijn die écht de moeite waard is om naar toe te gaan. Waar het fijn is om te zijn omdat je er het hele jaar door geïnspireerd wordt door mooie merken en steeds wisselende collecties. Maar ook omdat er oprechte aandacht voor je is en je professioneel en persoonlijk geholpen wordt bij het vinden van een outfit die écht bij je past.”
Het team van Bij SCHULTEN vindt het dan ook onwijs gaaf dat ze de komende maand een ‘next step’ gaan zetten. Het huidige eetcafé ‘De Oranjerie’ komt qua meters bij de winkel. Hierdoor heeft Bij SCHULTEN letterlijk nog meer ruimte om het concept uit te bouwen. Extra ruimte voor presentatie van bestaande en nieuwe merken, maar ook extra ruimte om onder het genot van een kop koffie of thee nog even ‘na te zitten’ of lekker bij te praten. Hoe het er precies uit gaat zien is nog ‘in progress’. “Ik volg daarin vooral ook mijn hart en overleg veel met mijn team. Samen komen we ieder dag tot de mooiste dingen, dus dat gaat ook in dit traject zeker tot iets goeds leiden.”
“Waar ik het meest naar uitkijk? Verder gaan op de bestaande weg, co-creëren met mijn team en vervolgens samen genieten van alle mensen die we oprecht blij de deur uit zien gaan”. We plakken er graag nog heel wat Bij SCHULTEN jaren achteraan! Eerst maar eens taart eten op het 90-jarig bestaan. We hebben voor iedereen die er zin in heeft koffie of thee met wat lekkers. Maar wat is dat lekkers? De hele week heerlijke mini-gebakjes van Bakkerij Jolink onder de stolp!”