Volwassenen en kinderen die blind en slechtziend zijn, kunnen nog onvoldoende vanzelfsprekend meedoen in Nederland. Zo is maar 10% lid van een sportvereniging. Dit moet veranderen. Daarom lanceert de Oogvereniging de campagne: ‘De Oogvereniging maakt zichtbaar’. Oogvereniging Overijssel gaat met lokale beleidsmedewerkers in gesprek over deze campagne. Wereldwijd staat 20 februari in het teken van gelijke kansen op de ‘Internationale dag voor sociale rechtvaardigheid’ en daarom is deze dag gekozen als start van de campagne.
Sporten, op bezoek bij familie en vrienden, pinnen in een restaurant. Voor velen vanzelfsprekende activiteiten, maar niet voor de 350.000 blinden en slechtzienden in Nederland. Dit zijn nog maar enkele van de vele uitdagingen waar blinden en slechtzienden tegenaan lopen. Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging: ‘Op tal van sociale activiteiten kunnen mensen met een oogaandoening nog niet vanzelfsprekend meedoen. Juist deze activiteiten maken het leven leuker. Daarom blijft de Oogvereniging eraan werken om dit te veranderen.’
Meedoen is niet vanzelfsprekend
Dagelijks worden mensen met een visuele beperking geconfronteerd met sociale uitsluiting. Door onwetendheid en vooroordelen binnen de samenleving is het vaak lastig om mee te doen. Zo is 10% van hen maar lid van een sportvereniging en heeft 70% moeite met reizen en vervoer, bijvoorbeeld naar familie en vrienden. De Oogvereniging komt op voor de belangen van alle mensen met een oogaandoening. Daarnaast verstrekken wij informatie over ogen, zien en niet (goed) zien. Onze vrijwilligers organiseren oogcafés en activiteiten in het gehele land omdat er veel behoefte is aan sociaal contact met anderen.
Activiteiten in Olst-Wijhe, Deventer, Twenterand, Almelo, Kampen en Zwolle
Onze vrijwilligers gaan tijdens de campagne op bezoek bij beleidsmedewerkers van bovengenoemde gemeenten om met hen te bespreken wat de grootste knelpunten zijn voor mensen met een visuele beperking in de regio/gemeente. De Oogvereniging vindt het belangrijk om mee te kunnen praten over belangrijke issues als ontoegankelijke busstations of sportverenigingen, gevaarlijke verkeerssituaties in de gemeente, digitale ontoegankelijkheid van gemeentewebsites en -apps, om samen oplossingen te vinden en de toegankelijkheid op tal van terreinen te vergroten.
Waaruit bestaat de campagne?
Via Facebook en Instagram gaan we het algemeen publiek informeren over de activiteiten van de Oogvereniging. Via een infographic met kerncijfers en onze standpunten op de website geven we aan wat er nog moet gebeuren op het gebied van inclusie van mensen met een oogaandoening.
Onze vrijwilligers in het land gaan contacten leggen met lokale beleidsmakers en de regionale media om aandacht te vragen voor deze campagne en om afspraken te maken om samen te werken. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat mensen met een oogaandoening vanzelfsprekend mee kunnen doen in Nederland!